Miastem wojewódzkim jest siedziba wojewody lub (/i) sejmiku województwa. Siedziby te określa Ustawa o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa. Ta ustawa określa również granice województw – poprzez wyliczenie należących do nich powiatów. Odzyskanie statusu miasta wojewódzkiego przez Radom wymaga zmiany tejże ustawy. Radom musi zostać w niej wskazany jako siedziba jednego z organów wojewódzkich, względnie wprost jako „miasto wojewódzkie”. Będzie się to wiązało ze zmianą granic województw w rejonie Radomia. Co ważne: nie walczymy o odrębne województwo radomskie, lecz o status miasta wojewódzkiego w nowym województwie powstałym w wyniku korekty. Zadowala nas model województwa „dwubiegunowego”. Najbardziej realne są cztery poniższe warianty zmian.
Wariant 1. Podział województwa mazowieckiego na dwie jednostki
Pierwowzorem takiego podziału administracyjnego może być obecnie obowiązujący podział statystyczny województwa na dwa regiony NUTS-2: „warszawski stołeczny” i „mazowiecki regionalny”. Podział statystyczny jednak nie jest wiążący dla polskiego parlamentu – granica między powstającymi województwami może zostać określona inaczej.
Wadą rozwiązania jest łączenie w jednym województwie regionów o nikłych wzajemnych związkach historycznych i funkcjonalnych. Naturalnie wadę tę posiada również obecne województwo mazowieckie. Zatem wariant 1 – podział województwa mazowieckiego w obrębie jego granic – należy traktować jako krok w dobrym kierunku, a niekoniecznie jako rozwiązanie trwałe.
> „Nie dla podziału…” – studium manipulacji
Wariant 2. Podział województwa mazowieckiego na trzy jednostki
Ten wariant jest modyfikacją pierwszego. Nadal polega na podziale województwa mazowieckiego bez zmiany granic innych województw. Różnica jest taka, iż w obrębie regionu NUTS-2 „mazowieckiego regionalnego” powstają dwa województwa. Region „warszawski stołeczny” – bez zmian – tworzy województwo warszawskie.Na północnym zachodzie dotychczasowego województwa – nowe województwo „mazowieckie” powstaje rzeczywiście z ziem historycznego Mazowsza: obejmuje podregiony NUTS-3 ciechanowski, ostrołęcki, płocki i żyrardowski bez powiatu grójeckiego. Miastem wojewódzkim jest Płock. Możliwy jest też model „dwubiegunowy” z udziałem któregoś z miast średnich północnego Mazowsza.
Na południowym wschodzie nowe województwo „podlasko-staropolskie” obejmuje podregiony NUTS-3 radomski i siedlecki oraz powiat grójecki. Województwo jest „dwubiegunowe”: miastami wojewódzkimi są Radom i Siedlce, posiadając po jednym z organów wojewódzkich.
Proponowane województwa wpisują się wielkościowo w obecny układ województw, licząc odpowiednio 1,21 mln i 1,13 mln mieszkańców (porównanie: lubuskie – 1,01 mln, opolskie – 0,98 mln, podlaskie – 1,18 mln, świętokrzyskie – 1,23 mln).
Zaletą rozwiązania – w stosunku do wariantu 1 – jest rozdzielenie na dwa województwa regionów o nikłych wzajemnych związkach historycznych i funkcjonalnych. Wychodzi też na przeciw obawom mieszkańców północnego Mazowsza związanych z umieszczeniem urzędów w dalekim Radomiu.
Wariant 3. Powiększenie województwa świętokrzyskiego o okręg Radomia
W tym wariancie powstaje województwo „staropolskie” – poprzez połączenie obecnego województwa świętokrzyskiego i podregionu NUTS-3 radomskiego. Opcjonalnie do nowego województwa może wejść także powiat opoczyński z województwa łódzkiego. Przed reformą jego mieszkańcy wyrażali chęć współtworzenia województwa z Radomiem. Byłby to powrót do granic województwa kieleckiego sprzed roku 1975, to jest do tradycyjnego zasięgu regionu w międzyrzeczu Wisły i Pilicy.
Powstające województwo jest „dwubiegunowe”: miastami wojewódzkimi są Kielce i Radom, posiadając po jednym z organów wojewódzkich. Rozwiązanie takie nie powinno się jednak wiązać z koniecznością przenoszenia połowy instytucji wojewódzkich z Kielc do Radomia. W wyniku zmiany Kielce mają zyskać większe województwo, a nie zostać osłabione instytucjonalnie. „Niedobór” instytucji publicznych wyższego rzędu w Radomiu (jak również w Kielcach) może zostać wyrównany przez deglomerację wybranych urzędów centralnych z Warszawy. W tym celu stosowne porozumienie między rządem i zainteresowanymi samorządami powinno zostać wypracowane przed korektą podziału terytorialnego.
Wariant województwa staropolskiego jawi się jako optymalny z kilku powodów. Radom wraca do swojego historycznego regionu, w którym przez półtora wieku pełnił funkcję miasta wojewódzkiego/gubernialnego. Znika problem granicy województw przecinającej aglomerację staropolską, niekorzystnej dla Radomia, a jeszcze bardziej dla miast nad Kamienną, odciętych od swojego zaplecza.
Kielce i Radom – ośrodki o podobnym potencjale wielkościowym, uzupełniając się, skuteczniej stawiają czoła konkurencji sąsiednich metropolii. Powstające województwo licząc 1,9 mln ludności wchodzi na 11. miejsce w kraju, co rozwiązuje problem marginalizacji małego województwa świętokrzyskiego. Tylko takie rozwiązanie – województwo staropolskie – ma szansę zyskać trwałą akceptację społeczną we wszystkich częściach regionu.
Wariant 4. Powiększenie województwa świętokrzyskiego o okręgi Częstochowy i Radomia
Ten wariant jest rozszerzeniem poprzedniego. Do województwa „staropolskiego” zostaje dołączony ponadto podregion NUTS-3 częstochowski. Opcjonalnie do „staropolskiego ” może wejść także powiat zawierciański. Jego „jurajska” specyfika wiąże go raczej z Częstochową niż Zagłębiem. Rozwiązanie takie oznacza – w przybliżeniu – powrót do granic województwa kieleckiego z okresu II Rzeczpospolitej, jednoczącego całą północno-zachodnią Małopolskę.
Takie województwo jest pewną innowacją w ustroju terytorialnym – jako „trójbiegunowe”. Równorzędnymi miastami wojewódzkimi są Częstochowa, Kielce i Radom. Wobec faktu, iż stosowana „dwubiegunowość” wiąże się z podziałem między miasta dwóch głównych organów wojewódzkich, model „trójbiegunowy” wymagałby innej definicji miasta wojewódzkiego. W układzie większego „staropolskiego” Kielce – jako centralnie położone mogłyby pozostać siedzibą obu organów, natomiast Częstochowa i Radom musiałyby mieć ustawowo zapewniony równorzędny status, jeśli chodzi o lokalizację wszelkiej publicznej infrastruktury usługowej o znaczeniu wojewódzkim. Ponadto powinny posiadać filie urzędów wojewódzkich z gwarancją załatwienia wszystkich urzędowych spraw na miejscu. Tak jak w wariancie 3 „niedobór” instytucji publicznych wyższego rzędu w Częstochowie i w Radomiu może zostać wyrównany przez deglomerację wybranych urzędów centralnych z Warszawy.
Większe województwo staropolskie – poza wszystkimi zaletami wariantu poprzedniego – rozwiązuje problem Częstochowy, która jest największym samodzielnym miastem pozbawionym statusu wojewódzkiego. Jednocześnie jej położenie w województwie śląskim przypomina niedolę Radomia w mazowieckim. Częstochowa to również historyczna Małopolska, sztucznie doklejona do województwa „śląskiego”, w którym dominuje wielka konurbacja śląsko-dąbrowska.
Częstochowa, Kielce i Radom – to największe w kraju miasta „pozametropolitalne”. Wspólne województwo z 2,5 mln ludności znajduje się na 6. miejscu w kraju; pozwala to podjąć realne współzawodnictwo z sąsiednimi metropoliami.
- P. Łysoń, „Zróżnicowanie obszaru województwa mazowieckiego pod względem historycznym, demograficznym i warunków życia. Wnioski do korekty podziału terytorialnego”, Opinie i Ekspertyzy, 256, Kancelaria Senatu, marzec 2017
- D. Sokołowski, „Niektóre uwarunkowania korekty podziału Polski na województwa”, Przegląd Geograficzny, 86, 4, 2014 s. 567-590
- P. Śleszyński, „Struktura społeczno-gospodarcza oraz trendy rozwojowe województwa mazowieckiego na tle regionów sąsiednich. Wnioski do korekty podziału terytorialnego (materiał analityczno-dyskusyjny)”, Opinie i Ekspertyzy, 257, Kancelaria Senatu, marzec 2017
- Ł. Zaborowski, „Próba przebudowy układu województw z wykorzystaniem sieci ośrodków regionalnych”, Przegląd Geograficzny, 88, 2, 2016, s. 159-182